Salve amici! Us donem la benvinguda al nou blog de llatí dels alumnes de 4t d'ESO de l'INS La Mar de la Frau.

UNITATS 4 I 5


ÚLTIMES CONSIDERACIONS SOBRE L'EXAMEN

Recordeu repassar:


-Gramàtica apresa en les unitats 4 i 5

-Vocabulari més habitual d'aquestes dues unitats

-Regles etimològiques (amb exemples) d'aquestes unitats

-Preposicions: fotocòpia de preposicions amb acusatiu/ablatiu (també ha d'estar a la llibreta)

-Les hores en llatí

Guies d'estudi i llibreta


UNITAT FINAL

A partir d'ara treballareu amb aquests dossiers.

Un
Dos


DESCARREGA LA GUIA D'ESTUDI DE LES UNITATS 4 I 5



 UNITAT 3

"APLICA"
 Els exercicis que serviran d'"aplica" de la unitat 3 són: 
-pàgina 62: 12
-pàgina 63: 14, 15, 16 i 21. ATENCIÓ: l'activitat 21 s'ha de publicar al blog amb les següents etiquetes:


Nom Cognom, Colloquium, Unitat 3, Aplica


Data d'entrega: dilluns 30 gener.



Guia d’estudi
Unitats 1 i 2
Teoria

  • Conèixer quines són les terminacions de les paraules quan estan en els casos nominatiu, genitiu i ablatiu, tant en singular com en plural.
  • Saber la funció de les paraules quan estan en els casos nominatiu, genitiu i ablatiu.
  • Saber com es tradueixen les paraules declinades, tenint el compte el cas, el gènere i el nombre.
  • Conèixer el verb “sum”.
  • Saber les terminacions verbals.
  • Conèixer les regles etimològiques bàsiques (del llatí al català) estudiades en les unitats 1 i 2.
  • Conèixer el significat de les paraules llatines invariables treballades a classe.

Activitats

  • Traduïr oracions (o sintagmes o paraules) del llatí al català i de català al llatí.
  • Segons la funció de la paraula, saber en quin dels casos s’ha de declinar.
  • Donada una paraula, saber en quin del casos, nombre i gènere està declinada.
  • Escriure una paraula en un cas, gènere i nombre determinats.
  • Segons la terminació verbal d’una oració, saber el nombre i la persona del subjecte.
  • Donat un subjecte, conjugar un verb determinat.
  • Donat un verb, saber declinar una paraula que li faci de subjecte (és a dir, en el cas, gènere i nombre apropiats).
  • Donada una paraula catalana i el seu ètim (paraula llatina de la qual procedeix), explicar la regla de derivació que ha tingut lloc.
  • Donada una paraula llatina, escriure-hi almenys una derivada catalana.
  • Reconèixer la diferencia entre un cultisme i una paraula patrimonial.
  •  
  •  
LLIBRETA
  • El quadre general de terminacions
  • Les narratios de les dues unitats, treballades: analitzades i traduïdes.
  • Els responde latine
  • Anotacions sobre la teoria treballada a classe (esquemes)
  • Les activitats de gramàtica de les dues unitats (exercitia)
  • Les activitats de cultura: hèrcules, mitologia, muses...
  •  
EXERCICIS VOLUNTARIS PER PUJAR NOTA
PÀGINA 31: 12, 13, 14, 15, 16